Mijn ziel is (niet) schoon

21 maart 2017 - Ubud, Indonesië

Elke 'typical white girl' die op vakantie gaat naar een ver, tropisch land met een gekke cultuur, heeft op een gegeven moment een spiritueel momentje. Ik heb er geen gehad. Hahahaha. Grapje. Ik heb wel een hele mooie uitleg gekregen over de Balinese religie en spiritualiteit, die zeker wel een indruk heeft achter gelaten. Ik wilde deze graag met jullie delen.

Ik ben op dit moment in Ubud en samen met een aantal mensen die ik hier ontmoet heb, hebben we een auto gehuurd om de omgeving te verkennen. Op onze route stond ook de holy spirit tempel, ookwel Pura Tirta Empul genoemd. Voor deze tempel staat een groot bad met een rij van kranen waar heilig water uit stroomt. De legende gaat dat je ziel gereinigd wordt van al zijn zondes, zodra je in het heilige water baadt. Het gaat dan om zondes uit zowel in het huidige leven als in voorgaande levens. Als toerist mag je dit ook uitproberen, dus Jack en ik konden de verleiding niet weerstaan en zijn het avontuur aangegaan. We kregen in een speciale 'watersarong' en we gingen het water in. Uiteindelijk kwam erop neer dat Jack en ik het tot 2 keer toe volledig fout hebben gedaan, oftewel we zijn nog steeds niet gereinigd na het ijskoude water getrotseerd te hebben. Dus toen hebben we hulp gevraagd van een local en hij legde ons het volgende uit:

'Pura Tirta Empul is een tempel waar mensen komen om hun ziel te reinigen van al zijn zondes. Dit kunnen zondes zijn van het huidige leven of van vorige levens. Hoe het in zijn werk gaat is als volgt. Het moment dat je het bad instapt scheidt de ziel zich van het lichaam. Deze komt dan vrij te hangen boven water. (Hij gaf aan zelf heel veel geesten te kunnen voelen). Daarna ga je langs alle kranen om vergiffenis te vragen voor je zondes. Elke kraan staat voor een andere zonde. Zo kun je vergiffenis vragen voor slechte eigenschappen, slechte gewoontes of vijanden. Bij elke kraan bid je om te vragen voor vergiffenis of om een wens te doen. Daarna was je je gezicht en drink je het water 3 keer. Sommige mensen dopen daarna ook nog hun hele hoofd onder de kraan. Op deze manier worden je zondes dus vergeven en kun je verder goed leven. De laatste vier kranen zijn speciaal. Deze worden gebruikt door locals op hun verjaardag, die ze in bali om de 210 dagen vieren.'

Ik was geïnteresseerd en ik vroeg door naar de beste manier waarop ik mijn ziel kon reinigen. Hij zei dat ik pas echt mijn ziel kan reinigen als ik volledig begrijp wat mijn ziel is. De eerste stap volgens hem was om te realiseren wie het meest dierbaar voor mij is. Het goede antwoord was mijn ouders. Je ouders vormen namelijk wie je bent. Zij zijn de enige die zoveel invloed hebben op jou. Zonder je ouders zou je jezelf niet zijn en je moet dus dankbaar zijn voor alles wat ze voor je gedaan hebben en voor jou opgegeven hebben. (Nou, die kunnen jullie in je zak steken pap en mam).

Ik denk dat dit een goede kijk geeft op de Balinese cultuur. Familie is enorm belangrijk. Zo heb ik ook geleerd dat iedere familie in Bali een eigen huis heeft, waar alles familieleden een thuis hebben. Zus, broer, neef, nicht, opa, oma, het maakt niet uit. Door deze sociale vorming kunnen er ook geen daklozen zijn, omdat iedereen altijd opgevangen wordt door familie. Best mooi toch?

Daarna begon hij te beweren dat hij broers en zussen in Nederland heeft die super beroemd zijn en te claimen dat wij door deze connectie (ik kom uit Nederland uiteraard) nu soulmates zijn, dus toen werd hij minder betrouwbaar. Maar toch vond ik het erg interessant. En de sociale structuur op Bali waardoor in feite niemand dakloos kan zijn, vind ik erg fascinerend.

Ik ben nog niet veranderd in een of andere spirituele goeroe (alhoewel ik morgen wel een yoga les heb geboekt), maar ik ben nog steeds me ouwe, sarcastische zelf. Ik heb de afgelopen dagen veel geleerd over de Balinese cultuur en ik vind het een erg interessant en mooie cultuur. Ik hoop er dan ook nog veel meer over te leren. (En ik hoop ook dat jullie het enigszins interessant vinden, anders wordt dit een erg saaie blog voor jullie). Ik zal jullie op de hoogte houden als ik weer tegen wat leuke feitjes aanloop.
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Mama:
    21 maart 2017
    Mooi verhaal. En dat van het familiehuis klopt helemaal. Dagelijks breek ik mijn nek over de spullen uit jouw Utrechtse kamertje die in ons familiehuis weer hun onderdak hebben gevonden :-) .
  2. Wil:
    21 maart 2017
    Hallo passie, jij hoeft je ziel toch niet te reinigen, of heb je een slecht geweten omdat je ons hier hebt achter gelaten in dit koude kikkerlandje?Groetjes Wil let op dat je niet in de knoop gaat bij de yoga.
  3. Annette:
    27 maart 2017
    leuke verhalen Pascale, zeker over die baden haahah ! heb je gelijk de was weer gedaan. ja, lekker hollands praktisch.
    goede reis verder, het lijkt me heel verleidelijk om ergens te blijven waar het leuk is. maar ja, dan heet het geen rondreis meer hahah!